BACALAUREAT

Limba și Literatura Română

Află cum sunt concepute cele trei subiecte de examen și baremele de corectare.

Bogdan Rațiu este profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” și cadru didactic asociat la Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie ,,George Emil Palade” din Târgu Mureș. Este profesor MERITO (2019), membru activ în ANPRO, a participat la academie ,,Aspire for Teachers”, iar în 2014 și-a obținut doctoratul, fiind pasionat de tot ceea ce se întâmplă în educație. Își dorește să-i motiveze pe elevi, îmbinând rigoarea și atitudinea pozitivă în experiențe dinamice de învățare.

Cum sunt organizate cele trei subiecte de examen? Subiectul întâi are un text suport extras dintr-un jurnal, din memoriile unui autor, din amintirile acestuia și este un text nonficțional. Pe baza lui secțiunea A conține cinci itemi de înțelegere a textului, iar la partea B ai de scris un text argumentativ.

Textul argumentativ te ajută în foarte multe momente. Este un tip de text prin care îl faci pe cititor să fie interesat de ceea ce spui, îl seduci prin modul în care transmiți ideile și îl convingi de opinia ta.

În fața unei poezii trebuie să fii ca atunci când asculți melodia preferată. Ce ți se întâmplăAsculți niște cuvinte, o linie melodicăsimți ceva, îți aduci aminte de ceva sau de cineva. Ok! La fel e și în cazul poeziei, o citim și încercăm  vedem și  simțim niște imagini care declanșează niște trăiri.

Perspectiva narativă este punctul de vedere al naratorului, poziția din care sunt prezentate evenimente, situațiile și întâmplările narate. Perspectiva narativă este în relație de interdependență cu tipul naratorului și presupune folosirea unuia dintre cele trei tipuri de raportare a naratorului la personaj. Ea denumește raportul dintre vocea narativă și evenimentele descrise.

Fragmentul extras din „Trei generații” de Lucia Demetrius este un text dramatic, iar rolul general al notațiilor autorului este de a ilustra condițiile de enunțare și cele imaginare. În cadrul didascaliilor funcționale se regăsesc aspecte ce vizează timpul „în anul 1896” și spațiul scenei, decorul „salonul unor oameni cu stare din vremea aceea”

Trebuie să ai în vedere următoarele repere: prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, evidenţierea unei trăsături a personajului ales prin două episoade/secvenţe comentate, analiza a două elemente.

Descoperă cum să analizezi un text liric, urmând exemplul poeziei „Plumb” scrisă de George Bacovia. Informația din acest clip urmărește mai multe detalii importante: încadrarea textului poetic într-un curent cultural/literar, evidențierea imaginilor poetice, tema, elemente de compoziție şi/sau de limbaj.

Descoperă cum să abordezi textul dramatic, aplicând teoria pe un exemplu concret: „O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale. Informația din acest clip urmărește mai multe detalii importante: componete de structură și limbaj, trăsături ale curentului literar, temă, scene reprezentative.

Descoperă cum să realizezi caracterizarea unui personaj, pornind de la trăsăturile unor personaje literare: Ion, Vitoria Lipan, Harap-Alb, Ștefan Gheorghidiu și Otilia Mărculescu.

Descoperă cum să te raportezi la cele mai importante perioade culturale, care sunt speciile literare și cum să încadrezi o operă într-un curent cultural literar.

Powered by

Movie, TV Show, Filmmakers and Film Studio WordPress Theme.

Press Enter / Return to begin your search or hit ESC to close